Tuesday, April 17, 2007

1. 3 KUMPULAN SASARAN

KUMPULAN SASARAN

Kumpulan sasaran kanak-kanak yang akan menjadikan sesuatu dikatakan bagi mereka yang akan melalaui

Kanak-kanak:

  • Lelaki- dari umur 1 hari hingga 12 tahun dari darjah hinggalah sekolah menengah yang menempuhi alam dewasa kelak,. Bagi peringkat Menengah atasan hingglah melanjuti peringkat Diploma dan degree dari universiti tenpatan hinggalah univesiti diluar Negara, adalah menjadi kewajiban pihak rumah kanak-kanak untuk menanggung mereka dari segi kewangan.

    • Disini ( Rumah kanak-kanak Taiping ada seorang sahaja yang telah melepasi peringkat universiti . Beliau adalah satu-satunya perempuan didik dari peringkat kanak-kanak yang membolehkan kelayakan melanjuti peringkat pengajian luar negara Moscow . Russia.

Perempuan dari umur 1 hari hingga 18 tahun yang memerlukan penjagaan

dan perlindungan

a) Anak-anak yatim - Mereka yang telah kehilangan ibu atau bapa atau kedua-duanya

sekali semasa mereka dilahirkan. Tiada ahli keluarga terdekat (waris) yang menjaga.

b) Anak-anak pengemis – Di Malaysia istilah pengemis tiada ada kaitan langsung. Malah istilah fakir pun tiada . Pihak Ngo atau pihak kebajikan telah mngenalpasti dimana mereka yang purata gaji tau pendapatan yang bawah dari yang sepatutnya akan mendapat bantuan atas nasihat atau saksi .

c) Anak-anak banduan dalam tahanan – Ibu atau bapa atau kedua-duanya sekali yang telah diarahkan oleh pihak mahkamah untuk menjalani hukuman. Juga mereka yang telah diperintahkan oleh mahkamah untuk menjalani rawatan seperti umpamanya pemulihan dadah di pusat serenti , pusat rawatan mental , perintah buang daerah PCO.

d) Anak-anak pesakit berjangkit – Mereka ibu atau bapa yang didapati membawa penyakit sepeti kusta atau HIV yang didapati boleh membawa kemudaratan pada orang ramai terutama kanak-kanak. Atas perintah mahkamah dan juga atas nasihat daripada pusat kesihatan (hospital dan seumpamanya.

e) Kanak-kanak terdampar – Kanak-kanak yang tercicir dari segi pelajaran, Juga tiada tempat perlindungan yang dikenal pasti tempat tinggal di pendalaman( dihutan ) di kota

( kotak-kotak, tempat pembuangan sampah)

f) Kanak-kanak terbuang - Mereka yang didapati tebiar dan sahih mengatakan tiada tempat penjagaan yang sempurna . Tiada pewaris seumpamanya.

g) Kanak-kanak yang dianiaya - Pihak-pihak dan orang awam mengenalpasti kanak-kanak tersebut murung dan rasa takut untuk berdamping dengan orang ramai. Juga didapati badan –badan dan tubuh mereka berdarah dan kesan lebam lebam akibat didera dan bukan kesan daripda kemalangan yang tidak disengajakan,.,

h) Kanak-kanak terdedah kepada bahaya kerosakan moral

i) Kanak-kanak pindahan

j) Kanak-kanak yang menjadi mangsa jual beli

k) Kanak-kanak dari perbalahan mendapat hak penjagaan ibu bapa.




0 comments:

 
Design by [ DELANG ] : Power by NIEZOM : Team Network [ FUNGKURIAN 1.1 Beta ]